Vyber si ten naj cukor

Cukóór!  Milovaný, aj nenávidený. Užitočný, aj nebezpečný. Dobrý sluha, ale zlý pán. Vieš sa zorientovať v tom, čo ti jednotlivé druhy cukru ponúkajú?

rôzne druhy cukru rosypané po stole

Rôznymi smermi sa uberajúce trendy moderného stravovania sa cukrom, jeho účinkami a náhradami zaoberajú na laickej i vedeckej úrovni. K dispozícii máme množstvo článkov, publikácií, štúdií, testov, ktoré nám “zaručene” poradia, ktorý cukor pre nás bude neškodný, či dokonca prospešný. Problém je v tom, že si často protirečia, a tak sa človeku v tejto problematike ťažko orientuje a vytvára objektívny názor. Kde je teda pravda? Existuje zdravý a nezdravý cukor? Naozaj sa musíme vzdať tej omamnej sladkej chuti spôsobujúcej radosť a rozkoš aby sme mohli svoj životný štýl nazvať zdravým?

Asi Vás sklameme, ak čakáte, že tu nakreslíme tabuľku, kde nájdete zoradené druhy cukru s označením: zdravé a nezdravé. Takto to totiž nefunguje.  

Pravdou je, že ľudský organizmus cukor potrebuje a sám o sebe nie je škodlivý. Nie je však cukor ako cukor. Je potrebné naučiť sa rozlišovať pojmy ako cukor, sacharid, uhľohydrát, karbohydrát, fruktóza, glukóza, sladidlo. 

Z chemického hľadiska, prvé štyri pojmy sú si rovné /cukor, sacharid, uhľohydrát, karbohydrát/. Sú základnou stavebnou jednotkou buniek, majú zásobovaciu funkciu a sú zdrojom energie.  

Glukózou nazývame hroznový alebo škrobový cukor /D-glukóza/. Tento typ si naše telo dokáže vyrobiť aj samo- z mliečnych výrobkov, zeleniny, celozrnných obilnín, a keď sa viac potrápi, dokonca aj z mäsa či masla. Je takzvaným palivom nielen pre náš mozog, ale aj všetky bunky. 

Cukor obsiahnutý v ovocí nazývame fruktózou. Tu by človeka napadla myšlienka vštepovaná snáď každému človeku už od  detstva, a síce- ovocie je zdravé= fruktózový cukor tiež. Ako sa však správa v našom tele? Krátkodobo síce vedie k nižšej glykemickej odozve, ale z dlhodobého hľadiska spôsobuje v organizme poriadny metabolický zmätok. 

Človek snažiaci sa zorientovať v náhradách za klasický biely “rafiňák” sa už určite stretol s krkolomnými pojmami ako sorbitol, erythritol, stévia, agáve, brezový, kokosový, trstinový, či repný cukor. Otázniky a nedôveru môže vyvolať nie celkom prírodný pôvod každej z týchto náhrad. Zamerajme sa však na to, čo zo sladidiel Vám ponúka a odporúča naše Naturali. Tak poďme na to!

Kokosový cukor si na prvý pohľad môžeme pomýliť s trstinovým. Jeho najväčšou výhodou je nízky podiel vyššie spomínanej fruktózy, a tiež- hoci nie veľmi vysoký- podiel vitamínov. Nevýhodou je rozhodne takmer totožný glykemický index ako pri bielom cukre /v kokosovom je mierne nižší/. Pomerne vysoká cena v porovnaní s inými druhmi tiež pre mnohých môže byť rozhodujúca.  Uvarte si šálku teplého čaju či kávy a oslaďte si ju našim kokosovým cukrom. Alebo si ho pridajte do kaše, koláčov, pudingov, sušienok. Fantázii sa medze nekladú. 

Brezový cukor, alebo xylitol má viacero výhod. Jeho glykemický index je veľmi nízky, má málo kalórií, je vhodný aj pre diabetikov a určite poteší nejedného zubára, keďže pozitívne vplýva na ochranu zubov pred zubným kazom. Drobnou nevýhodou môže byť u niektorých ľudí jeho laxatívny účinok.  Vyberte si xylitol z našej ponuky ako takmer univerzálnu náhradu za cukor. Okrem kysnutého cesta, kde v kombinácii s droždím nie je schopný splniť svoju funkciu ho môžete použiť do studených aj teplých nápojov, do pečenia, varenia, dokonca i pri zaváraní. 

Trstinový cukorvyrobený z cukrovej trstiny obsahuje melasu, ktorá je bohatá na minerálne látky. Jeho nespornou výhodou okrem toho je prijateľná cena, a nižší bod topenia ako u klasického bieleho cukru. Z nevýhod by sme spomenuli vysoký obsah sacharózy a fruktózy, a taktiež veľa kalórií. Aj u nás si môžete vybrať trstinový cukor, a oceniť ho nielen v bežných pokrmoch, ale obzvlášť pri pečení, kde jeho karamelová chuť vašim výtvorom dodá ten správny šmrnc.

Melasa je tmavý sirup vznikajúci ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru. Jej prezývka je aj prírodná superpotravina. Má nízku kalorickú hodnotu, a je pomerne bohatá na minerály, vitamíny a vápnik s horčíkom.Oslaďte si touto zdravou alternatívou z našej ponuky svoju kávu, či cereálie. Ak ju vhodne skombinujete so škoricou, zázvorom, či muškátovým orieškom, o gurmánsky zážitok máte postarané.

Javorový sirup sa považuje popri melase a mede za výbornú alternatívu bieleho cukru. Prečo? Má menej kalórií ako med, ale viac ako biely cukor, jeho zloženie je však oproti nemu nutrične neporovnateľne lepšie. Vitamín B, vápnik, železo, či stopové prvky zinku a mangánu sa podieľajú na správnom fungovaní imunitného systému. Vyberte si javorový sirup v našom Naturali a môžete ho využiť kdekoľvek, kde by ste inak dali cukor. Príjemná sladkastá chuť obohatí nielen zážitok z jedla či nápoja, ale aj Vaše zdravie.

Sladenka je čisto prírodným výťažkom z jačmenného sladu- bez farbív a chemických prísad. Je vítanou zdravou náhradou klasického cukru, konzistenciou podobná medu. Pre úplnosť treba dodať, že obsahuje lepok. Okrem bežného sladenia si s našou sladenkou môžete upiecť nadýchanejšie chrumkavé domáce pečivo, pretože podporí kvasný proces a Vaše pečivo bude ako z prvotriednej pekárne.

Nech už sa rozhodnete pre akúkoľvek zo spomínaných náhrad klasického bieleho cukru, alebo skombinujete viaceré možnosti, môžete si byť istí, že pre Vaše zdravie ste urobili týmto malým gestom veľkú vec.