Vitamín D a homo solarius

Aj poriadny milovník zimy sa pousmeje, keď si predstaví teplé slnečné lúče hrejúce jeho tvár. Zima síce má svoje výhody a svojich priaznivcov, ale asi sa zhodneme, že ak trvá pridlho, človek je unavený, viac podráždený, bez energie. Prečo? Dôvodov môže byť samozrejme viacero, ale rozhodne jedným z nich je aj to, že človek je v podstate tak trocha solárny.

potraviny s obsahom vitamínu D a nápisom

Jeho žiarením- okrem dobrého pocitu, ktorý prináša teplo prúdiace telom človeka, sa v našej koži vytvára vitamín D. Zaujímavé je, že vitamín D vlastne ani nie je vitamín. Je to hormón, jeden z 24 makronutrientov, ktoré potrebujeme na prežitie.

Ako sme už spomenuli vyššie, jeho tvorba je závislá na slnečnom žiarení, ale získať sa dá aj zo stravy. Vegáni nebudú veľmi jasať, pretože prevažnými zdrojmi vitamínu D sú vajíčka, ryby /hlavne losos, mečúň, pstruh, makrela, ale aj rôzne iné/, mliečne výrobky, huby a kaviár. Pre vegánov býva jeho zdrojom v strave tofu.

Zemepisné podmienky, v ktorých žijeme nám nedoprajú byť pod priamym slnečným žiarením prevažnú časť roka. Slnko tu zasvieti tak ako by sme na tento účel potrebovali /teda aby si telo z cholesterolu vitamín D vyrobilo/ naozaj pramálo. Navyše- doba sa pre človeka zmenila aj tým, že prevažnú časť dňa strávime v interiéri- v halách, pracovniach, miestnostiach, kde- v tom lepšom prípade máme aspoň denné svetlo, tí menej šťastní sú vystavení umelému svetlu počas celej pracovnej doby. Potom dovolenka na 10 dní niekde v trópoch /áno, viem, že stále pre mnohých utópia/ nepostačuje na to, aby sme svoj solárny článok dostatočne nabili. A tak nám neostáva iné, ako si D-čko suplementovať výživovými doplnkami.

Že načo? Nuž- pre naše telo má vitamín D naozaj pozitívne účinky. Okrem zvyšovania imunity /hlavne v kombinácii s C-čkom/ je nápomocný pre správny rast a vývin kostí, a robí nás „štastnejšími“. /Ak vás niekto poriadne napálil a dáte si Dčko, nečakajte zázrak, bavíme sa o jeho dlhodobej priebežnej a primeranej suplementácii, nie ako náhrade za neurol/. Bolo publikovaných viacero štúdií, ktoré sa zaoberali vzťahmi medzi depresivitou a hodnotami vitamínu D. No a výsledkom všetkých bolo odhalenie vzťahu medzi nízkou hladinou D-čka a depresívnym syndrómom.   Ďalšími preukázanými vplyvmi je zníženie rizika rakoviny hrubého čreva, ochrana pred kardiovaskulárnymi ochoreniami, a zníženie rizika sklerózy.

Dávkovanie

S dávkovaním sú na trhu naozaj uvedené rozporuplné informácie. Najmä v poslednom období, kedy jeho popularita významne vzrástla vrámci ochrany pred vírusovými ochoreniami. Väčšina výrobcov uvádza, že odporúčaná denná dávka je 400-800IU vitamínu D. Žiaľ- ako sa ukazuje, pre dospelého človeka je toto množstvo nepostačujúce. Odporúča sa teda prijímať aspoň 2000IU denne /pretože bolo preukázané, že 1000-2000IU je minimálne efektívne množstvo/. Odporúčanou dennou dávkou, ktorá je ešte bezpečná je teda 4000IU. S vitamínom D sa to ale dá aj prehnať- a vtedy sa preukáže jeho toxicita. V žiadnom prípade by človek nemal denne prijímať viac ako 10000IU!

Ak ste sa presťahovali do trópov, máte vyhraté. Totiž- cca 30 minút priameho slnečného žiarenia generuje cca 10000IU D-čka, čo sa zároveň ukazuje ako maximálna dávka, ktorú telo dokáže syntetizovať.

Asi v tom dávkovaní vnímate troška chaosu- kopa údajov, tak podľa čoho sa teda orientovať? Nuž- aj dospelý človek a človek je rozdiel- niekto má 50 kíl aj s topánkami, niekto má 150 aj bez nich. Práve hmotnosť človeka môže poslúžiť na dobrú orientáciu, a to 20-80IU/kg denne (pre 80kg človeka by to bolo 1600, maximálne 6400IU, ale keďže veľa vitamín D suplementov obsahuje 5000IU, to bude asi také naše stále optimálne maximum. 

Tiež nie je D ako D, pre človeka je lepšie suplementovať D3 ako D2, pretože z nej máme pre telo omnoho väčší prínos.

Užívať ho môžete kedykoľvek. Skôr je dôležité ako ho užijete. Ideálne je prijať ho s jedlom obsahujúcim tuky- čiže za obedom, prípadne s rybím olejom, alebo kokosovým tukom.

Väčšina ľudí nemá v priebehu roka dostatočnú hladinu vitamínu D /ak nie ste domorodec nejakého slnečného ostrova v rovníkovej oblasti/. Ak ste sa teda dozvedeli niečo nové o jeho účinkoch, zaraďte ho do svojej životosprávy. Dlhodobým užívaním uvidíte jeho efekt nielen na menšej chorobnosti, ale aj na svojej lepšej nálade.