Už ťa mám, zdravá životospráva!

Otvoríte časopis, tu článok o chudnutí, tam o zdraví, tam o tom, ako sa vyburcovať k mega životu. V obchodoch vidíte čoraz hustejšie regály s označením BIO alebo zdravé. Zapnete telku, a už aj rosnička pozvaná do relácie o varení používa jazyk, akému vaša pôvodne založená kuchynská duša nič nerozumie. Vraj zaručené rady a tipy. Potom otvoríte vašu chladničku a pri rýchlej prehliadke tohto výkladu cukru tuku a pochutín premýšľate, čo vyhodiť skôr- či tú telku a časopisy, alebo chladničku. 

jedna ruka drží zdravé jedlo, druhá nezdravé jedlo

Zachovajte kľud. Ak sa vo vás pomaly rodí rozhodnutie niečo so sebou robiť /a je celkom jedno či pre krajšiu figúru, alebo zdravie/, neodplašte ho radikálnym postojom. Tíško si opakujte: pomaly ďalej zájdeš.

Takže nie je potrebné vyhodiť celý obsah chladničky a potravinovej skrinky, zmeny môžu prísť pomaly, a pozvoľna. Ak na seba pôjdete pomaly, pretože vaše rozhodnutie je ešte v plienkach, máte väčšiu šancu uspieť. 

Ako teda začať? Upravte pravidelnosť a množstvá. Ak spravíte len túto jednoduchú vec, a dodržíte ju 5-6x v týždni, šanca, že uvidíte prvé zmeny, ktoré vás poženú vpred je vysoká. 

Začnite deň RAŇAJKAMI. 

Pokúste sa ich nutrične vyvážiť. Ak ste boli zvyknutí zošrotovať pol metra majonézovej bagery, alebo ste to dali na Homera s pár donutmi, rozhodne nepostačí len zmena množstva, ale bude to chcieť aj niečo, čo bude obsahovať racionálnejšie prísady ako len jednoduché cukry a nejaké tuky ako bonus. Ak sa neviete vzdať teplého chrumkavého pečiva- mám pre vás skvelú správu- ani sa nemusíte. Stačí, ak si vyberiete celozrnný kúsok, alebo niečo bielkovinové. Ak sa vám to zdá pridrahé, napečte si doma. Stačí kúpiť tvaroh, semienka /ľan, tekvica, slnečnica, chia/, vlákninu /psyllium/, celozrnnú múku /špaldová, žitná, alebo aj pšeničná/, vajíčka a jednoduchým zmiešaním týchto základných vecí si viete do hodiny /vrátane pečenia!/ spraviť pečivo, ktoré je chutné a výživné zároveň. Obložte si ho kvalitnou šunkou, syrom, nezabudnite na zeleninu, a je to! zdravé raňajky sú na svete. Ak ste zaťažení na sladký začiatok dňa, nie je nič rýchlejšie a jednoduchšie, ako si uvariť rýchlu kašu /pre viac tipov pozrite blog: Ráno na kašu?/ a dochutiť ju čerstvým, mrazeným, lyofilizovaným ovocím, orieškami, orechovými maslami, karobom, alebo čím vám už príde na chuť. Doprajte si spokojne aj rannú kávu, a skúste ju troška ozvláštniť pridaním ghee masla, alebo MTC oleja, verte, že vám to prinesie metabolický úžitok. Vaše telo sa začne učiť, ako lepšie spaľovať tuky. 

Pokračujte OBEDOM.

Nie, denné menu najbližsieho bistra, či jedálne podniku kde pracujete nebude to pravé orechové. Jedlá v týchto podnikoch síce často bývajú chutné, žiaľ, o kvalite potravín ani konečného výsledku sa baviť nemôžeme. Omáčka zahustená múkou, kopa škrobov, glutamánu, dochudovadiel naozaj nie je to, za čo vám telo bude vďačné. Doprajte si radšej vyváženú porciu bielkoviny /mäso, ryba, tofu, strukovina/, rozumnej miery sacharidovej prílohy /zemiaky, ryža, cestovina- dbajte pritom na ich výber- cestoviny voľte celorznné, špaldové, cícerové, ryžové, strukovinové, ryžu basmati, alebo natúrálnu/ a tanier oživte dávkou čerstvej, či dusenej, alebo grilovanej zeleniny. Takýto obed vám zabezpečí rovnomerné pomalšie trávenie, takže pocit zasýtenia bude dlhší, a príjmete to, čo vaše telo potrebuje na ďalšie hodiny práce.

Dajte dňu bodku VEČEROU.

Prelomte mýtus o nejedení po 16 či 17 hodine. Nedávajte si zajačie menu /len šaláty/. Budete hladní a skončí to nájazdom na chladničku v neskorú nočnú hodinu a výčitkami svedomia ako bonusom. Večera môže vyzerať ako obed, len si zmeňte veľkost porcie- uberte z prílohy sacharidovej a pridajte v zeleninovej zložke. Nehladujte. Ono sa to vypomstí. 

Že sú to malé zmeny? Malé- veľké zmeny. Bez radikálnej zmeny obsahu chladničky a stravovacích návykov, s využitím zdravého rozumu a načúvaním svojmu telu. Uvidíte, že ak sa vám podarí prepašovať do svojich zvyklostí pravidelnosť a vyváženosť, za nejaké obdobie pridáte ďalšie a ďalšie zmeny, a po pár mesiacoch tú osobu na fotkách nebudete poznať. Zmení sa nielen fyzicky, ale aj mentálne. Bude zdravšia, plná elánu, energie a chuti do života. Bude víťazom.