Sebadisciplína- čo to je a kde sa to hľadá?

Predstavte si, ako kráčate po ulici a míňate sa so ženou, na ktorej nevidíte ani gram tuku, ale len krásnu štíhlu líniu. Alebo ako sa stretnete so spolužiakmi po rokoch, a tí, ktorí na to vôbec nevyzerali žnú jeden úspech za druhým. Alebo ako vaša susedka, s ktorou ste spolu tisli makové buchty na lavičke pred domom po zime neváži 100kíl, ale príjemných 65.

mužské ruky dvíhajúce činku

Poviete si- páni, to je úspech. Možno troška zažiarlite, možno sa v duchu poľutujete, lebo veď vy ste tí chudáci, ktorí v rodokmeni po posledné pokolenie nemajú vôľu. Vy ste sa vlastne len zle narodili. To sa im chudne, podniká a neviem čo všetko ešte, keď sa narodili s tou sebadisciplínou a vedia sa zaťať.

Úspech je to, čo nám ako prvé udrie do očí, najmä ak sa jedná o iných ľudí. Drinu, ktorá je za tým prehliadame. U seba to máme tak nejako opačne- vidíme len drinu, zdá sa nám nekonečná, a ťažšie hľadáme úspechy, možno aj preto, lebo sa k nim vplyvom nepostačujúcich vôľových vlastností ani nedopracujeme. Veď nám predsa život hodil toľko brvien pod nohy! Raz blbá nálada, potom problémy s deťmi, p tom v práci nejako toho bolo viac, potom globálne otepľovanie a potom ozónové diera. Že absurdné? No samozrejme! Jediné, čo za vašim neúspechom stojí, je vaša NEDISCIPLINOVANOSŤ. 

Čo to teda tá sebadisciplína je?

Je to schopnosť konať bez ohľadu na tvoje emočné stavy.

Má disciplínu každý človek?

Áno /ak vynecháme nejakú krajnú patológiu/- veď predsa každý musí ovládať svoje pudy, potreby, pocity a adaptovať sa na svet, aby v ňom prežil. Navyše- je kľúčová pre učenie, cvičenie, plánovanie a rôzne ďalšie oblasti. JE PREDIKTOROM ÚSPECHU ČLOVEKA.

Čo ak sebadisciplínu u seba nevidím?

Buduj ju. Vždy je priestor na zlepšovanie. Uvedomenie si toho, že v nej máš rezervy je skvelým začiatkom pre jej rozvoj. Každý čiastkový úspech bude pre teba odmenou a posilnením zároveň. 

Treba si uvedomiť, že sebadisciplína je kľúčová pre dosahovanie svojich cieľov, na druhej strane- nie je vždy 100% zárukou úspechu. Ako to? Zoberme si ako príklad naše zdravie. To, ako bude vyzerať, je z veľkej časti v našich rukách, ale ani dokonalá výživa, pravidelné a primerané cvičenie, a kontrola stresu s učením sa zvládať záťaž nám nezaručia na 100% plné zdravie. Prečo? lebo v hre je jeden dôležitý faktor, ktorý pod našou kontrolu, žiaľ, nie je. Hovorím o genetike.  

Že načo sa teda snažiť? No- ak aj mám geneticky predispozíciu na nejaké ochorenie, neznamená to, že musím v tridsiatke vyzerať ako strhaný, obézny, nešťastný človek, ktorý si vypestoval diabetes, nejakú tu závislosť, a tristo ďalších vecí. takže zmysel to rozhodne má. 

Navyše, skvelá správa je, že ak sa zameriame na trénovanie sebadisciplíny v jednej konkrétnej oblasti, ona sa nám postupne nejak tak dostane pod kožu, a prenikne nami celými. To znamená, že sa stanete globálne disciplinovanejšími. 

Ale poďme od omáčky k ingredienciám, a teda pozrime sa, ako sa dá na tej sebadisciplíne zapracovať. 

  1. Motivácia- prečo to chcete robiť? Ak si dáte napríklad cieľ schudnúť 20 kíl- prečo? /menujte dôvody, kľudne si ich píšte/, a buďte k sebe rovnako otravní, ako sú deti v opytovacích obdobiach. Každú odpoveď poctite ďalšou otázkou „prečo“. Možno budete prekvapení, ako hlboko sa dostanete na korienok veci. Pretože prvotná motivácia je niekedy povrchnejšia, ako tá, ktorá je hlboko pod ňou, a častokrát je nevedomá.   
  2. Krátkodobé vs dlhodobé ciele– ťažko sa vydáš na cestu, ak nevieš, akým smerom. Ak máš stanovený cieľ schudnúť viac kíl, je dobré stanoviť si presne koľko. To potom rozdeliť na čiastkové ciele- samozrejme s použitím rozumu. Ak budeš chcieť po sebe váhový úbytok 5kíl za týždeň, už o tri dni sa tak frustruješ, že sa na to vybodneš…
  3. Buduj si návyky- ja viem, naučiť sa pravidelne jesť, či cvičiť chce nie kedy poriadnu dávku zaprenia sa. Ale pamätaj- návyk u človeka sa tvorí zhruba jeden mesiac, potom je to už „automatika“. A ten mesiac sa dobre motivovaný človek ustrážiť dokáže. Stereotyp v tomto slovazmysle je rozhodne vítaný.
  4. Buď na seba naozaj prísny- neustupuj si. Veď so sebou troška boj, nepodľahni pri prvom impulze. To, že ťa nik nevidí ti môže byť ukradnuté, ty o tom vieš! Sprav sám sebe vnútorného vychovávateľa, a nechaj ho, aby k tebe prehovoril vždy, keď budeš mať slabú chvíľku. Ak ti to pôjde dobre, určite ťa sám od seba pochváli.
  5. Odpúšťaj si- nikto nie je dokonalý, a je skôr výnimka, ak sa niekomu darí na 100% po celý čas. Neznamená to, že ak si niekde spravil malé zaváhanie, už si v totálnom kýbli a tvoje úsilie doposiaľ bolo márne. Buď k sebe milosrdný, maj sa rád a pokračuj, kde si prestal. Nemusíš začať držať diétu zas od prvého dňa /ak sa totiž pristihneš, že prvé dva dni opakuješ už šiesty krát, asi ťa to skôr demotivuje ako nakopne/. 

Poobzeraj sa, koľko úspešných ľudí máš okolo seba. Nie vždy sa o nich píše v novinách, nie vždy sú ich tváre na obrazovkách. Sú to mamy, ktoré po prebdenej noci spravia všetko, čo mali v pláne, sú to otcovia, ktorí po ťažkom pracovnom dni našli čas aj pre svoje záľuby a rodinu, hoci sa museli premôcť. Sú to ľudia, ktorí porazili svoju lenivosť a ovládač s čipsami vymenili za beh v parku, či prechádzky v prírode. Sú to všetci tí ľudia, čo schudli, zmenili svoj život, zvládajú, čo im deň donesie, hoci by pre nich stokrát jednoduchšie bolo sedieť na gauči a pekne tam zapúšťať tie korene.

Aj teba čaká úspech, ak si ochotný niečo pre to urobiť.