Probiotiká a prebiotiká

Hoci slovo baktéria na prvé počutie neznie práve lákavo, v našom tráviacom trakte za ideálnych podmienok žije okolo 100 triliónov týchto malých potvoriek, ktoré- ak sa správne o seba staráme ako prejav vďaky podporujú trávenie, imunitu a zdravie.

kresba ľudského torza s vyobrazením čriev a baktérií

S baktériami sa už rodíme, približne v predškolskom veku je ich zastúpenie veľmi podobné dospelým ľuďom. Prostredie a strava, ktorú prijímame sú pre budovanie zdravej bakteriálnej flóry kľúčové, a je dôležité sa o ne starať. Sú totiž veľmi citlivé na zmeny v životnom štýle človeka. Prirodzene- u vegána bude črevná mikroflóra mať celkom iné zloženie ako u priemerného mäsožravca. Rozdiely sú však aj u ľudí vrámci rovnakého stravovania. Napríklad obézny človek v porovnaní so štíhlym má tiež iné zloženie baktérií- chýbajú mu niektoré z tých dobrých.

ČO ničí dobré baktérie?

Ak ste vystavení chronickému stresu, alebo sa extrémne fyzicky namáhate, alebo užívate antibiotiká, fajčíte, alebo si potrpíte na hygienu až na chorobnej úrovni, preháňate to s cukrom, pijete nadmerne alkohol, neprijímate dostatok vlákniny, vaše dobré baktérie vám postupne dávajú zbohom. To, že sa to u vás deje si všimnete pomerne jednoducho- do krvi sa začnú dostávať také zložky potravy, ktoré tam bežne nemajú čo robiť, ale keďže ich baktérie „neskynožili“, cez „priepustnejšie“ črevo sa tam predsa len dostali a postupne začnú robiť paseku. Navonok sa to môže prejaviť ako intolerancia na niektoré zložky potravy, ktorá niekedy vyústi do potravinovej alergie.

 

Nuž- problém však môže nastať aj opačný- ak sa vám premnožia tie „zlé“ baktérie. Vytvoria v črevách poriadky chaos a vaše trávenie sa naruší, zvýšia sa zápalové procesy, naruší sa komunikácia medzi mozgom, trávením a hormonálnym systémom. Vstrebávanie živín do krvi tiež nebude prebiehať tak, ako by sa očakávalo. Takže sa v podstate nechtiac vytvorí živná pôda pre rôzne ďalšie ochorenia. Výskumy preukázali priamu súvislosť medzi kvalitou mikroflóry a obezitou, cukrovkou, rakovinou, depresiou, či rôznymi neurologickými ochoreniami.

Je preto potrebné uvedomiť si, že jedlom nekŕmime len seba, ale aj baktérie v našom tele. A taký cukor či alkohol im veru nechutí. Baktérie si môžeme udržiavať pestrou stravou, zahŕňajúcou prebiotiká, fytochemické látky a probiotiká.

  1.       PREBIOTIKÁ

Sú to potraviny, ktoré sú pre črevné baktérie, čiže priamo slúžia na ich výživu. Patria tu: mlieko, syry, fermentované potraviny /kyslá kapusta, jogurty, kefír/, ovocie, zelenina, a nerozpustná vláknina- pór, kapusta, cesnak, cibuľa, listová zelenina, celozrnné produkty, na škrob bohaté potreavíny- banány, zemiaky a pod.

  1.       PROBIOTIKÁ

Sú to samotné baktérie a kvasinky obsiahnuté v tabletke, či nejakom produkte s označením probiotické kultúry. Napríklad také mliečne výrobky sú prebiotikami /pre svoj obsah oligosacharidov/, ale zároveň aj probiotikami, pretože obsahujú aj živé baktérie. Na tomto mieste za zmienku stojí fakt, že mnoho ľudí má predstavu, že konzumáciou probiotík ako fermentované produkty alebo jogurty obohatí svoje telo o živé baktérie. Žiaľ- nie všetky tiezo živé baktérie sú schopné prekonať zmeny v pH v rôznych častiach tráviaceho traktu kým dorazia do hrubého čreva, kde je ich výskyt najvyšší. Väčšina z nich tam dorazí už mŕtva. To však neznamené, že ich konzumácia je márna. Oni podporujú rast baktérií aj ako mŕtve a pozitívne tak vplývajú na črevnú flóru.

Po probiotikách v tabletkovej podobe by ste mali siahnuť vtedy, ak sa u vás vyskytne nejaký akútny problém a črevná mikroflóra je narušená. Čiže ak máte tráviace problémy, nafukovanie plynatosť, hnačky, zápchy či nepravidelnú stolicu, ak sa u vás vyskytli extrémne reakcie na niektoré potraviny, alebo aj ako prevenciu, ak sa chystáte užívať niektoré typy liekov /napríklad antibiotiká/. 

  1.       FYTOCHEMICKÉ LÁTKY

Máme na mysli po,erne podceňovanú skupinu rôznych rastlinných látok, ktoré ničia škodlivé baktérie a podporujú rast dobrých baktérií. Známe sú tiež svojimi protizápalovými účinkami. Patria tu: flavanoidy, polyfenoly, taníny, carotenoidy, zložky obohatené o síru, ktoré nájdete v ovocí, želenine, ale tiež rôznych koreninách- kurkuma, senovka grécka, čierne korenie, koriander, majoránka, klinčeky, škorica a kardamon.

Z uvedeného vyplýva, že zdravá a vyvážená strava je základ zdravia a pohody čriev, a tie sú zasa významným spôsobom zaangažované do imunity celého človeka. Ak sa stravujete bohato, pestro a harmonicky bez nejakých extrémov, špeciálne výživové doplnky z tejto skupiny nie sú potrebné. Takže aj tu platí, že investícia do kvalitnej stravy je prevenciou rôznych ochorení, a v podstate je to spôsob šetrenia, pretože za výživové doplnky a lieky v musíte zaplatiť navyše…