Hlieny a strava  

To, že zdravie a strava spolu súvisia vedia snáď aj malé deti. Netreba mať naštudované siahlodlhé štúdie na to, aby sme vedeli, že stravou si vieme zdravie aj utužiť, ale aj poškodiť.

animované ženské hlavy so zvýraznenými dutinami

Mnohí z nás to máme zažité na vlastnej koži- keď sme apetítu popustili uzdu, a náš žalúdok sa vygajdal do všetkých svetových strán, pocítili sme únavu, kilá navyše sa postarali o bolesti kĺbov, nesprávne trávenie, narušený biorytmus- a to sme len na začiatku menovania problémov. Napriek tomu, že vzťah medzi príčinou a následkom v tomto slovazmysle je jednoznačný, obvykle si neuvedomujeme, aké hlboké puto medzi nimi v skutočnosti je. Nie je to len o chudnutí a priberaní  a následkami, ktoré prinášajú. Je to aj o detailoch, ktoré náš život vedia vyladiť na správnu/ nesprávnu nôtu.

Zoberme si taký hlien. Prirodzená súčasť života už od narodenia. Dobre- síce na soplík nezomriete /nie milí muži, naozaj nie!/, ale znepríjemniť život vie poriadne. Spomínam si na časy, keď môj syn- ako novorodenec dostal nádchu. Nakazená paranojou čerstvej matky som- samozrejme-  videla na počkanie tri katastrofické scenáre, a hoci sa /našťastie/ žiaden z nich nenaplnil, nám nasledovné dva týždne pekne pán hlien skomplikoval život. Syn nespal /niežeby predtým áno, ale teraz naozaj oka nezažmúril/, nejedol- a unavený a hladný chlap = zlý chlap.

Aby som ale bola úprimná- aj ja sa niekedy pre obyčajné hlieny cítim ako poriadny zombie, a nie som schopná naplno fungovať.

No a práve hlieny sú vec, ktorú stravou ovplyvniť dokážeme. Niektoré potraviny sú pritom priamo „zodpovedné“ za zahlieňovanie organizmu, iné už existujúcemu hlienu len dopomôžu k tomu, aby vám mohol protiviť kvalitnejšie, dlhšie, parádnejšie.

Funkcia hlienu v organizme je pritom prirodzene dobrá- telo ho predsa začne produkovať vtedy, keď sa snaží vyčistiť a odvrátiť poškodenia od znečisťujúcich organických, či chemických látok.  Práve preto by sme sa nemali snažiť hlieny potláčať rôznymi rýchlometódami vrátane niektorých preparátov do nosnej dutiny, ale skôr sa snažiť riešiť príčinu, a popri tom hlien rozpúšťať, riediť nie chemicky, ale skôr prirodzene, „odhlieňujúcou“ stravou.

Ale pekne postupne: potraviny, ktoré napomáhajú zahlieneniu organizmu:

  1. Mlieko a mliečne výrobky– výsledky si môžete všimnúť v podstate ihneď po ich skonzumovaní.
  2. Biela múka– okrem zahlieňovania „napomáha“ aj zakysľovaniu a poskytuje minimum živín. Biele pečivo je vyrábané masovo, rýchlo, s minimálnym procesom kysnutia, s „vylepšením“ o rôzne chemické prídavky- hlavne aby pekne voňali, a vydržali čerstvé aj týždeň. Fúú- pekári z čias dávno minulých by sa žehnali nad týmito počinmi modernej doby…
  3. Sladkosti– tie sú známe skôr pri bakteriálnych ochoreniach ako pomocnice pri množení zárodkov, ale ani v tomto prípade nezaháľajú. Tým, že zakysľujú organizmus sa naše múdre telo práve hlienom pokúša zbaviť prebytočných kyselín.
  4. Ďalšie- ryža, zemiaky, arašidy, kvasnice, ťažké sladké ovocie, syry, jogurty a rafinovaný cukor sú tiež potenciálni zahlieňovači. V časoch, kedy sa trápite s hlienmi odporúčame vyhnúť sa týmto potravinám, resp. znížiť ich konzumáciu na minimum.

Čo teda pomáha odhlieniť organizmus?

Zrejme nebudete nadšení- pretože sú to nie práve jazyku a nosu lahodiace produkty. Najlepšími odhlieňovačmi totiž sú chren a cibuľa. Či už k nim pričuchnete, alebo ich užijete vo forme nejakého domáceho lieku /sirupy a pod/, rozhodne hlieny uvoľnia.

Trocha príjemnejšou voľbou je zázvor, grapefruit, med. Vegetariáni, ktorých strava je bohatá na zeleninu ako špargľa, brokolica, kapusta, mrkva, karfiol, zeler, cesnak, kel, cibuľa, tekvica, listová zelenina, reďkovky a aktuálne veľkej obľube sa tešiace klíčky

Nezabúdajte, že hlienom zanesený organizmus je živná pôda pre rôzne patogény. Ak teda nechcete, aby sa vám v dýchacej sústave vykultivoval vlastný mikrosvet žijúci si poriadnu párty, nepotláčajte hlieny- problém len „zatlačíte“ hlbšie. Jedzte, keď cítite hlad, snažte sa neprejedať- natrávené jedlo v žalúdku môže tiež stimulovať tvorbu hlienu. Vyvarujte sa prekombinovávaniu potravy, a ak si neviete odpustiť mlieko, skúste ho dočasne vymeniť za rastlinnú variantu, alebo doň pridajte štipku zázvoru.

A namiesto balíka vreckoviek a kvapiek do nosa na nočnom stolíku znova môžete mať obľúbenú knihu na pekné sníčky.