Fazuľa- nedocenená PANI strukovina 

Prečo sa zapodievať článkom o praobyčajnej fazuli? Je jej predsa všade dosť, všetci ju poznáme, všade ju kúpime, a niekedy v zúfalstve nestíhajúceho rodiča ju postrčíme deťom, aby z nej vyrobili nejakú výtvarnú koláž, alebo sa s ňou proste pohrali.

rôzne druhy fazule v miskách

No, čo ako fazuľa jednoducho a obyčajne vyzerá, je neobyčajným zdrojom bielkovín a cenných látok, ktoré znižujú cholesterol a ak ju správne dokombinujete do iných jedál, dokonca aj hmotnosť.

Ak sa pozrieme na rebríček úmrtnosti vo svete, už dlhé roky je na vedúcich priečkach kategória „kardiovaskulárne ochorenia“. Čiže civilizačné choroby. Čiže také, ku ktorým sme si rokmi, vývojom sveta, vedy, techniky, zmien v životnom štýle, stravovaní a návykoch dopomohli sami. Netreba hneď depkárčiť, že už je to v keli a my s tým nič nenarobíme. Na globálnej úrovni možno nie- a kardiáci budú ešte dlho viesť v rebríčku príčin úmrtí. Čo môžeme spraviť my, je vyhnúť sa zaradeniu do takejto štatistiky. Teda ozdraviť svoje zvyky, stravovanie návyky, životosprávu. Dá sa to pomerne jednoducho, nepotrebujete k tomu ani diplom s Oxfordu, ani milióny na špeciálne kúry. Potrebujeme návrat k prírode, k zvykom našich predkov.

 

Ak sa vám vynorila predstava, ako beháte po lese s oštepom zahalení do listu paprade, a naháňate posledného mamuta, ku ktorému si ako prílohu nakopete korienky spod zeme- tak presne toto sme tým nemysleli. Mysleli sme prirodzenú formu vyváženého stravovania bez nezdravých polotovarov, fast foodov, priemyslene spracovaných surovín. Treba sa vrátiť k tomu, čo nám produkuje matka zem, k „živým“ potravinám, zelenine, bielkovinám, komplexným sacharidom.

Spomínam si, ako nám varievala mamina, keď sme boli deti. Mäso bolo v nedeľu, výnimočne v iný deň, jedli sme veľa strukovín, a strava bola veľmi prirodzene ovplyvnená sezónnosťou. V lete sme jedli veľa čerstvej zeleniny a ovocia, v zime sme mali často zemiaky, fermentovanú zeleninu, či kvasenú kapustu. Mamina dokázala z jednej suroviny vyčariť naozaj rôznorodé pokrmy- napríklad strukoviny vedela spracovať na slano, ale aj sladko, vytvorila z nich polievky, nátierky, koláče, pridala ich do šalátov, alebo nimi zahustila iné pokrmy.

Práve fazuľa sa u nás jedla naozaj často. Myslím, že mamina nevedela o všetkých benefitoch, ktoré ponúka táto strukovina dopodrobna, skrátka vedela, že je zdravá, a že ju vie chutne ponúknuť /navyše je lacná/.

Prejdime si teda jej benefity:

  1. Znižuje cholesterol- fazuľa obsahuje saponíny, ktoré na seba dokážu naviazať cholesterol prijatý v strave. Tým zabraňuje jeho prieniku do krvného riečišťa, a vylučuje sa von tráviacim traktom. To ale nie je všetko- je schopná pri rozklade tráviacimi šťavami zmeniť sa na mastné kyseliny, ktoré v pečeni blokujú enzým na tvorbu cholesterolu.
  1. Znižuje cukor a krvný tlak- má naozaj nízky glykemický index, takže sa do krvi vstrebáva pomaly, čím si náš organizmus s ňou vie výborne poradiť a nezaťažuje pankreas. Na 100 g svojej hmotnosti obsahuje 60 g sacharidov, 24 g bielkovín, a až 15 g vlákniny. Obsahuje tiež vitamíny skupiny B, horčík, vápnik a železo. Vďaka látkam glukokinín a arginín pôsobí ako znižovač hladiny cukru v krvi. Priaznivo pôsobí aj pri znižovaní krvného tlaku, pôsobí proti zbytočnému zadržiavaniu tekutín a je vhodná na konzumáciu pri častých zápaloch obličiek a močového mechúra.
  1. Pomáha pri redukcii hmotnosti- neobsahuje totiž žiadne tuky- základnou stavebnou jednotkou fazule sú bielkoviny a sacharidy. Keď ste si prečítali predchádzajúci bod, z neho jasne vyplýva, že vám po jej konzumácii nehrozí vlčí hlad, zasýti na dlhší čas a vďaka vysokému obsahu vlákniny podporuje trávenie a predchádza zápche.
  1. Má protirakovinové účinky– vďaka vláknine, ktorá urýchľuje metabolizmus a trávenie. Ak je totiž trávenie pomalé a strava pridlho stojí v črevách, tráviace šťavy a žlčové kyseliny dráždia sliznicu a môžu sa v nej začať tvoriť rakovinové bunky. Človek je navyše unavený, bez energie. Ak teda konzumujete dostatok vlákniny, presun zo žalúdka do konečníka sa urýchli, kontakt natrávenej potravy so sliznicami sa tak skráti a navyše so sebou potiahne aj škodlivé usadeniny, ktoré sa potom postupne vylúčia.

 

  1. Podporí regeneráciu– vďaka fazuli môžete mať viditeľne krajšiu pleť, môžete okrem priamej konzumácie fazule využiť aj jej kozmetické účinky. Pripravte si z nej výživnú pleťovú masku roztlačením uvarenej fazule s olivovým olejom a troškou citrónovej šťavy /ak nie ste citliví, či alergickí/. Omladenie pleti a jej vypnutie si všimnete takmer hneď. Draslík a horčík, ktorý fazuľa obsahuje je prirodzene uvoľňujúci a má pozitívny vplyv na prenos nervových vzruchov a regeneráciu svalov.

Pri fazuli treba podotknúť, že sa nesmie konzumovať surová- obsahuje totiž phasin- čo je bielkovina ktorá je toxická, a tepelnou úpravou sa zničí. Mohli by ste skončiť s nepríjemnými hnačkami. Navyše- asi by ste súrne potrebovali nejakého šikovného stomatológa pre jej tvrdosť v surovom stave.

Ak sa strukovinám vyhýbate, lebo nechcete za sebou nechávať pachovú stopu, prezdradíme vám, ako zbaviť fazuľu plynatosti. Čím častejšie ju budete konzumovať, tým lepšie vaše telo na ňu privykne, a plynatosť sa výrazne zníži. Druhý spôsob ako jej pomôcť nepremeniť sa na črevný delobuch je ošetriť ju vodným kúpeľom- teda pred varením jej  dopriať kúpeľ v čistej vode aspoň po dobu 5 hodín. Potom ju zlejte a uvarte v čistej vode. Nadúvanie by sa malo výrazne zredukovať.

Netreba vyhľadávať za každú cenu exotické potraviny, aj na našom Slovensku máme kopec pokladov priamo pod nosom. Jedným z nich je nepochybne aj fazuľa. Nebojte sa vyskúšať nové druhy, použiť ju do polievok, prívarkov, šalátov, koláčov, nátierok, či naklíčiť. Možností je určite viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať….