Antioxidanty- vieš, kde všade sú?

Tiež sa vám zdá, že v minulosti existovalo akosi menej chorôb? Že síce ľudstvo potrápili rôzne závažné epidémie, ale zďaleka nebolo toľko rakoviny ani kardio chorôb? Na to, aby sme zistili príčinu tohto negatívneho rozdielu v porovnaní s dneškom nie je nutné nejako extra trápiť mozgové závity. V skratke- no lebo moderný životný štýl.

ovocie zelenina a čokoláda s nápisom antioxidants uprostred

Raz sa prežierame ako také prasiatka, raz hladujeme, potom extrémne cvičenie strieda absolútna pasivita, sem tam si zapálime /alebo aj viac ako sem tam/, popri tom  za 7 dňovú dovču vystresujeme a pripečieme našu pokožku, ktorá na to v podnebí Slovenska vôbec nie je zvyknutá, vykonávame niekoľko prác súbežne, no a korunu celej veci dáva naše znečistené ovzdušie. A hladina voľných radikálov poškodzujúca bunkové membrány, narúšajúca DNA sa zvyšuje, a priamo úmerne tomu sa zvyšuje tiež riziko vzniku rôznych ochorení.

To kedysi tetky na poli neriešili. Lebo nemuseli. Ak sa aj pri hrabaní sena troška spálili, nič strašné sa nedialo, lebo aj slnečné žiarenie vtedy bolo- nazvime to- milosrdnejšie. Znie to ako dôvody na depku- lebo nie všetky z uvedených faktorov je v našej moci ovplyvniť, ale zachovajte kľud! Existujú totiž dôkazy, že s voľnými radikálmi si v ringu nášho života dokážu účinne poradiť antioxidanty. Našou úlohou je „len“ telu ich dodávať. Ideálne v prirodzenej forme- ako súčasť potravy- pretože v tejto podobe sú najúčinnejšie, a ak to nie je možné, tak kľudne aj vo forme doplnkov výživy. Ktorákoľvek forma je lepšia ako nič. Užívať antioxidanty by totiž mal vzhľadom na dobu a svet aké žijeme- úplne každý.

Čo sú to tie voľné radikály?

Sú to malé zákerné mrchy, ktoré spôsobujú, že naše tkanivo stráca pružnosť a prestáva fungovať. Čiže v preklade- proces podobný starnutiu, len s tým rozdielom, že vek nehrá rolu! Výsledkom ich pôsobenia sú aj ochorenia ako šedý zákal, kôrnatenie ciev, rakovina, artritída, a mnohé ďalšie. Myslím si, že nikto nechce v 30-40 tke vyzerať ako strhaná starena s vážnymi zdravotnými poškodeniami. A preto treba nasadiť niečo, čo s voľnými radikálmi zatočí- antioxidanty. Nie vtedy, keď už došlo k poškodeniu. Ale preventívne. A systematicky. Ako keď máte len malé vedierko, a chcete uhasiť plamienok v ohnisku. To postačí. Ale to isté vedierko na uhasenie požiaru lesa nebude mať už žiadny vplyv…

Paradoxom a zaujímavosťou zároveň je fakt, že voľné radikály môže zvyšovať aj pohybová aktivita. Totiž- počas pohybovej aktivity sa v priebehu respirácie v bunkách oddeľujú elektróny z cukrov a dochádza k ich spájaniu s kyslíkom. Pri tomto procese sa tvorí energia. Môže však dôjsť k odtrhnutiu elektrónov, tie sa spoja s inou molekulou- a my môžeme na svete vítať nové malé radikáliky. Ďalším z faktorov je zvýšená produkcia katecholamínov v priebehu pohybovej aktivity. Ide o látky hormonálnej povahy, ktoré sú produkované dôsledkom svalovej námahy. No a v neposlednom rade je príčinou produkcie voľných radikálov aj poškodzovanie bunkových membrán v svalových bunkách. Zvlášť- ak sa jedná o intenzívny tréning sa voľné radikály viažu s mastnými kyselinami v bunkovej membráne, a vznikajú tzv. peroxidy.

V akej strave sa antioxidanty nachádzajú?

Nachádzajú sa v širokom spektre stravy. Všeobecne platí, že najbohatšími zdrojmi prírodných antioxidantov obvykle býva výrazne- až do čierna sfarbené ovocie a zelenina. Konzumovať by sme ich mali na dennej báze.

Čučoriedky- obsahujú množstvo vitamínu C, E, betakarotén, železo a rastlinné farbivá. Chránia organizmus pred voľnými radikálni, rakovinou a degeneratívnymi ochoreniami.

Sušené slivky- obsahujú najmä vitamín A, B3, B6, draslík a železo. Chránia srdce, podporujú mozgovú činnosť, udržiavajú optimálny krvný tlak. Pozitívne pôsobia na pokožku a zlešujú rast a kvalitu vlasov.

Černice- obsahujú vitamín C, E, kyselinu listovú, mangán, salicyláty a flavonoidy. Predchádzajú kardiovaskulárnym ochoreniam, zabraňujú predčasnému starnutiu pokožky a sú aktívne proti infekciám.

Maliny- obsahujú vitamín C, B3, kyselinu listovú, železo, mangán, flavonoidy a antokyaníny. Chránia organizmus pred bakteriálnymi a vírusovými ochoreniami, zabraňujú degeneratívnym zmenám v bunkách.

Jahody- obsahujú vitamín C, B6, betakarotén, mangán, kyselinu listovú a kyselinu elagovú. Majú antikarcinogénne a protizápalové vlastnosti, podporujú tvorbu kolagénu.

Brusnice- obsahujú vitamín A, C, triesloviny, organické kyseliny. Pôsobia dezinfekčne najmä pri zápaloch močových ciest.

Čerešne- obsahujú vitamín C, vápnik, draslík, horčík, kvercetín, kyselinu elagovú. Prečisťujú krv, odvodňujú, chránia srdce, krvný obeh, obličky, pečeň.

Hrozienka- Obsahujú vitamíny skupiny B, draslík, prírodný cukor. Napomáhajú pri likvidácii voľných radikálov, podporia peristaltiku čriev, dodajú energiu.

Kiwi- obsahuje vitamín C,B,E luteín a raslík. Pomáha upraviť krvný tlak, nespavosť, vyčerpanosť pri vyššom veku.

Grapefruit- obsahuje vitamín C, betakarotén, kyselinu listovú, draslík, lykopén, flavonoidy. Zbavuje telo toxických látok, znižuje hladinu cholesterolu, podporuje imunitu, pri pravidelnej konzumácii pomáha odbúravať prebytočný tuk.

Avokádo- obsahuje vitamín C, E, vitamíny skupiny B, karotenoidy, draslík, zinok, omega-3, luteín. Podporuje činnosť mozgu, pôsobí ako prevencia očných a srdcovocievnych ochorení.

Ružičkový kel- obsahuje vitamíny skupiny A, C, železo a sinigrín. Pomáha pečeni zbavovať sa jedov.

Špenát- obsahuje vitamíny skupiny B, C, vápnik, horčík, zinok a karotenoidy. Posilňuje srdce a cievy, aktivuje látkovú premenu.

Brokolica- obsahuje vitamín C, B, betakarotén, vápnik, železo a zinok. Spenňuje kosti, má protirakovinové účinky, chráni pred infekciami.

Cvikla- jej tmavočervenú farbu dodáva silný antioxidant betakyanín. Obsahuje železo, mangán, draslík a kremík. Prečisťuje krv, má protirakovinové účinky, podporuje obranyschopnosť organizmu.

Fazuľaobsahuje kyselinu listovú, železo, mangán, draslík a bielkoviny. Udržiava bunky v dobrom stave.

Cesnak- obsahuje vitamín C, B6, vápnik, síru, salylcysteín.

Červená paprika- obsahuje vitamín C a E, betakarotén, B1, B2, niacín, selén a zinok.

Sézamové semienkaobsahujú vitamín E, vitamíny skupiny B, vápnik, železo, horčík, zinok, omega-3, omega-6, omega-9 mastné kyseliny.

Možno ste o niektorých vedeli, možno vás niektoré zo zoznamu potravín prekvapili. Dôležité je podotknúť, že jedno sústo niektorej z uvedených potravín vás z biedy nevytrhne. Je naozaj veľmi dôležité prijímať ich na dennej báze, naučiť sa zeleninu zakomponovať ako súčasť svojej stravy, ako prirodzený doplnok vášho taniera. Podobne s ovocím- dopriať si denne aspoň kus niektorého z nich. A tiež pozor na neuváženú tepelnú úpravu. Ak budete brokolicu mágať vo vriacej vode kým sa z nej nestane stratená brokolica v zelenej vode, väčšinu svojich priaznivých látok stratí. Pripravujte zeleninu do chrumkava, ideálne na pare.  

Majte na pamäti, že čím väčšia telesná záťaž, tým viac by ste ich mali prijímať. A tiež si zapamätajte, že naše telo si antioxidanty nedokáže vytvárať. Skrátka mu ich musíme predostrieť doslova na podnose. Zato vyťažiť z nich dokáže maximum.

Tak čo poviete? Nie je to nič ťažké, možností je na výber naozaj mnoho.