Ako na zdravšie varenie: rýchlo, jednoducho, dostupne

Ak ste vášnivým sledovateľom blogov, či relácií o varení, môžete z času na čas nadobudnúť dojem, že zdravé varenie je poriadna veda. Mnohokrát kuchári používajú suroviny, ktorých názvy ste nikdy nepočuli, a už si vôbec neviete predstaviť, kde v malých potravinách vášho malomestečka by ste tú vec zháňali.

miska v tvare srdca plná zdravých potravín s fonendoskopom

Nepotrebujete vysokú školu varenia na to, aby ste sa zorientovali v zdravej strave, a ani multimilonára za muža, aby ste si to mohli dovoliť. Jedna vec je zdravé varenie, a druhá moderná gastronómia. Áno- v istom bode sa tieto dve veci môžu prelínať, ale nie sú nevyhnutne prepojené. Čiže- ak chcete variť zdravo, môžete to aj vy, čo sa považujete za oboj-ľavorukých, a aj vy, čo máte mzdu ako väčšina smrteľníkov.

Tajomstvo zdravej kuchyne spočíva v ingredienciách. Je totiž rozdiel, či si nakúpite kopu mrazenej, alebo čerstvej zeleniny, či hodíte do vývaru bujón plný chémie, alebo si počkáte na poctivú chuť vyvarenej zeleniny a mäsa, či dáte pšeničnú totálne vymletú múku ešte aj tam, kde by vôbec nemusela byť, či kúpite chlieb /mimochodom tiež plný hocičoho/, alebo si ukrojíte trošku zo svojho komfortu, a upečiete si chlieb doma. Z kvalitnej múky, bez umelých prísad. Proste chlieb ako má byť.

Od mnohých žien často počúvam, aké sú zaneprázdnené. Že vypekať a vyvárať zdravo nemajú čas. A potom šľahnú na sociálnu sieť /kde mimochodom väčšinu dňa svietia na zeleno/ knedlisko ako svet, a poriadne vypečenú krkovicu, alebo bôčik. Pridajú kapustu- lebo veď vitamíny /ale zahustenú múkou, aby to bolo „ako treba“/. A je to tu- v kuchyni zabili 5-násobok času a výsledok je- síce možno chutná- ale rozhodne nie zdravá gastro smrť.

NAKUPUJTE PORIADNE POTRAVINY- nie najvymletejšie múky /lebo ak o niekom poviete, že je vymletý, nie je to zrovna lichôtka, a to isté platí aj o múke/, nie cestoviny so schopnosťou zlepiť sa počas varenia do jednej veľkej lepkavej guče, nie koreniny kde za 80% obsahu zaplatíte za soľ a glutamán. Dobre, priznávam, že v tomto bode sa vám na prvý pohľad môže zdať, že miniete viac. Na začiatku možno aj miniete- lebo kým sa dozásobíte zdravšími vecami, budete potrebovať „väčšie“ nákupy. Potom si ale všetko dokupujete priebežne- takže žiadny problém. Navyše- ak sa zbavíte chúťok na sladkosti, sladké vody, polotovary a podobné srandy, uvidíte, že nejaké to euríčko aj ušetríte. Prepnite si hlavu do režimu: potrava je investícia do zdravia, je to prevencia. Čím viac živín v nej prijmete, tým menej ich musíte suplementovať doplnkami /za ktoré si, mimochodom, tiež zaplatíte/.

NEBOJTE SA NOVÝCH CHUTÍ– mnohí ľudia si myslia, že zdravé jedlo nechutí. Že celozrnné cestoviny, alebo cestoviny iného pôvodu ako je pšenica nemôžu byť dobré. Ale sú- aj tak pri nich ide najviac o to, ako ich ochutíte. Ja som sa napríklad zamilovala do chuti pohánkových soba rezancov. Jedla by som ich aj bez čohokoľvek iného. Navyše- čím dlhšie budete jesť zdravšie, tým viac si zvyknete na naozajstnú chuť stravy- zistíte, že ovocie, zelenina, obilniny môžu mať v skutočnosti skvelú chuť. Nemusí byť všetko o glutamane a na jedno kopyto.

INVESTUJTE DO NÁRADIA– ak si napríklad kúpite poriadnu panvicu, nebudete musieť toľko používať tuk. Pretože jedlo sa nepripáli. Parný hrniec je v zdravej kuchyni tiež skvelým pomocníkom. Okrem toho, že zachová väčšinu vitamínov a živín v strave je naozaj pohodlným riešením- skrátka navrstvíte prílohu, mäso, zeleninu a kým si vychutnáte kafíčko, obed sa spraví sám. Táto investícia je jednorázová a dlhodobá. Ak na „seba“ neradi utrácate, napíšte Ježiškovi 😊

INŠPIRUJTE SA- v začiatkoch takáto zmena pre človeka môže byť mierne šokujúca. Ešte aby nie- doteraz ste všade zahusťovali múkou, a obed bez poriadne omáčky plnej syra alebo ťažkej smotany nemohol byť. A dá sa vôbec predstaviť si cestoviny bez hutnej omáčky? No dá. Ak neviete ako na to, nájdite si blogy, články, relácie, knihy o zdravšej kuchyni, tam vychytáte ten „gríf“ a ani nebudete vedieť ako, a začnete tvoriť vlastné improvizácie.

VYHOĎTE DOCHUDOVADLÁ– umelé bujóny, tekuté dochucovadlá, omáčky, zvýrazňovače chuti, a podobné srandičky vám pomôžu tak akurát k chorobám a alergiám. Začnite čítať zloženie, na trhu sú aj poctivé produkty- zväčša z malých rodinných firmičiek, ktorých nezvalcovala masová produkcia a vidina rýchleho zisku.

TANIER VYVÁŽTE– troška prílohy, troška mäsa, troška zeleniny /pomery si prispôsobte podľa individuálnych potrieb/. Hlavne na tú zeleninu nezabúdajte. Okrem vitamínov má množstvo vlákniny, tá je pre nás naozaj potrebná.

NEZABÚDAJTE, ŽE AJ OČI JEDIA- ak ste sa prejedali, a teraz chcete troška dostať apetít pod kontrolu, servírujte si porcie na menšie taniere. Budete mať pocit, že jedla je viac a troška sa oblbnete. Navyše- ak si jedlo na tanier pekne uložíte, a doprajete si aj „farebnosť“ zážitok sa znásobí.

STOPNITE SI ČAS V KUCHYNI– garantujem vám, že vyvážené zdravé jedlá pripravíte ako minútky. Ostanete len s nemým úžasom sledovať, ako sa vám pod rukami rodí skvelé jedlo za minimum času.

Tak čo poviete, dáte tomu aspoň šancu? Alebo ostanete zacyklení vo svojej depresívnej bublinke plnej sebaľútosti ako nemáte čas ani peniaze ani chuť sa do niečoho púšťať? Voľba je na vás- len vy rozhodujete o tom, koľko investujete do seba a svojich najbližších… Nakuknite k nám do Naturali, a vyberte si zo širokého sortimentu kvalitných potravín.